tisdag 22 januari 2013

Vilken kul utmaning...


Jag hade den stora äran att utmana mig själv med en fisk som kallas för Skrei. Jag skapade ett citronbröd bakat på fiskbuljong, fiskskinn, sjögräs osv…

Skrei är en vandrande population av torsk (Gadus morhua) från den norsk-arktiska torskstammen. Den tillbringar mestadels av sitt liv i Barents hav, som är rikt på näring, för att vid könsmogen ålder (vid cirka 5 år) inleda sin årliga lekvandring till den norska atlantkusten.

Restaurang B.A.R, som "Pan de Lux" samarbetar med, fick utmaningen av ett Norskt PR-företag som ska promota denna fisk i hela Sverige. Efter bara några få försök att få rätt balans mellan smakerna, lyckades jag att skapa den perfekta fiskbullen. Utmaningen blev en succé, inte bara för mig personligen utan även när den presenterades för alla de 40 bästa restaurangerna i Skåne, däribland även en representant från världens bästa restaurang i Köpenhamn, Noma, som var bjudna den kvällen till en 6 rätters Skrei-meny.  



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar