fredag 14 september 2012

Framgångsrikt



Väntar du på bättre resultat i livet? Vill du få mer ut av din karriär och relation? Jag tror att de flesta människor vill det (och självklart är jag inget undantag). Många vill vara mer framgångsrika. Tyvärr är det inte lätt att få de resultat vi vill ha. Vi kan arbeta hårt utan att någonsin få dem. Så var det i mitt liv tills jag kom till insikt och ändrade mitt beteende. Det finns ett citat av Albert Einstein som hjälper dig att förstå:
 
”Definitionen av galenskap är att göra samma sak om och om igen och förvänta ett annat resultat.” 

Det var precis vad som var felet, jag gjorde saker på samma sätt. Jag kanske arbetade hårt, men jag gjorde saker på samma sätt. Hur kunde jag då förvänta mig olika resultat? 
Lösningen är uppenbar:  Jag måste ändra mitt beteende och på mitt sätt att göra saker.

Det hjälper inte att bara prata om att man vill, "do it for christ's sake ". Hatar folk som bara babblar och inte gör det dom säger. Action people, action! Handling är min starka sida inte mina ord. Efter att ha ändrat mitt sätt att vara, har jag alltid kommit till de mål jag satt upp i mitt liv. Det gäller att visualisera och tror på det mål man har satt upp, göra dom levande, äkta, som om dom redan finns i ditt liv. Nästan som om man skulle kunna ta på det. Gör som jag, häng upp en "Vision board" där du manifesterar alla dina drömmar och önskningar, titta på det varje dag minst en gång och låt bilderna klistras fast i din hjärna, hjärta och själ, så att de kan bli verklighet, en del av dig. Vad som också krävs är disciplin, "nothing comes from nothing".
 
Att ändra på våra vanor och inrutade beteenden är en av de svåraste sakerna att göra. När vi gör något för första gången, försöker vi hitta en rytm och anpassa oss till den. Men när vi gör det blir vi bekväma och det är det som hindrar oss från förändring. Här skulle jag vilja dela med mig några viktiga tips som kan ändra ditt liv och få det du vill...

Ändra dina prioriteringar:

Detta är viktigt om du vill leva ett balanserat, meningsfullt liv. Många människor är framgångsrika i sin karriär men har inte goda relationer med sin make eller familj på grund av fel prioriteringar. De sätter saker som pengar och rykte över sina relationer. Låt det inte hända dig. Du bör sätta relationen som din högsta prioritet.

En annan viktig punkt är att sätta din passion över pengar. När du stöter på en situation i ditt liv där du måste välja mellan pengar och passion, välj passion. Att ha ett meningsfullt liv är mer värt än att ha en massa pengar.


Ändra din self-talk:

Din self-talk har ett betydande inflytande i ditt liv. När du säger att något är dåligt, kommer du - antingen medvetet eller inte - utvecklar en negativ inställning till den. Så tänk positivt, för då plantera du ett positivt frö i dina tankar som kommer bära positiva frukt.


Ändra din motivation:

Motivation är anledningen till att vi gör saker. Det ger oss kraft att flytta och arbeta. Du kan avsevärt ändra sättet du gör saker bara genom att ändra din motivation.

Jag gillar att se motivationen genom Maslows behov. Det finns åtta nivåer av behov där (från den lägsta till den högsta): fysisk, säkerhet, tillhörighet, självkänsla, lärande, estetiska, självförverkligande, och transcendens. Vår motivation är att alltid möta en eller flera av dessa behov. Det sättet att ändra din motivation är att uppgradera din motivation till högre nivåer i hierarkin. Till exempel, om din motivation att arbeta är pengar (som finns i antingen fysiska eller självkänsla nivå) kan du uppgradera den till att hjälpa andra (transcendens nivå). 

Ändra dina vanor:

Finns det någon dålig vana som håller dig tillbaka? Om svaret är ja, så ska du bryta den dåliga vanan och ersätta den med en bra. Till exempel kanske du har för vana att stiga upp sent. Men - eftersom många människor vittnar om att tidigt på morgonen den mest produktiva tiden - det betyder att du förlorar mest produktiva tid på dagen. Du kan få bättre resultat genom att helt enkelt byta ut den gamla vanan med en ny vana.

Ändra dina vänner:

Ändra dina vänner betyder inte kasta din nuvarande vänner. Nej, vad jag menar här är att du bör ändra de vänner som påverkar dig eller, med andra ord, dina nära vänner. Hitta nära vänner som kan uppmuntra, utrusta och utmana dig att gå vidare till nästa nivå. Om dina vänners närvarande inte uppfyller detta kriterium, hitta nya vänner som gör det. Interagera med dem och du är mer benägen att komma ut som en mästare i livet. Kom ihåg att vinnare föder vinnare.


"think different, be different"



TRO PÅ DIG SJÄLV! Du kan om du verkligen vill, tror och vågar!








 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar