torsdag 15 november 2012

Vem vill bli bagare...?


Jag hade en dröm som liten pojke om att bli polis när jag var stor, men jag blev bagare istället. Tänker man på en bagare, har man för sig en gammal gubbe med stor mage...hehehe...är det inte så? I alla fall var det så för mig när jag var ung, men vem säger att en bagare inte kan vara ung, stark och sexy ;-)

Att vara bagare är inte bara att blanda mjöl, vatten och jäst i en gryta och bröd poppar ut av den, långt ifrån mina vänner. Att vara bagare är ett privilegie som inte många får ta del av, tänk att vara en del av en historia som går tillbaka flera tusen år. Att kunna skapa något med sina bara händer och sen få njuta av det, härligt.

Ett yrke som är avgörande för liv och död, att få ta grundelement som finns ute i naturen som mjöl, vatten, salt, jäst, surdeg och blanda ihop dessa och få skapa liv i form av en deg. Helt otroligt, måste upplevas, inget som kan förklaras med ord, det är som att älska med någon. Passion på hösta nivå, att få använda kropp, hjärta och hjärna i samma takt. 

Som ni ser på bilden är ett bageri inte bara ett bageri utan ett laboratorium där man experimenterar tills man hittar rätt element mellan varandra som ger ett resultat i form av bröd.  

Så vem vill bli bagare?    

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar