tisdag 21 augusti 2012

"Semester" på gott och ont

Nu är man tillbaka ifrån semestern, Marocko och Spanien hälsar :-) 

Intressant att se hur det funkar utanför Svensk mark, jag kan bara konstantera att det är på gott och ont. Folk i Spanien är mycket öppna och emotkommande, mycket trevligt folk, var längesen jag kände mig som hemma. Maten var sådäar, jag som är kräsen och ni får inte glöma att jag kommer ifrån Italien där maten står på samma nivå som ens Mamma. Saknar lite här hemma den öppna dialog med folk, utan att det ska misstolkas. 

Marocko däremot var ett wakeup call för mig, ett fattigt land med många problem, många som tigger efter pengar och chansen att komma vidare i livet är lika med noll. Från ett diktatur land till ett demokratiskt sammhället med många så att säga defekter, varje gång polisen såg oss blev vi stoppade, såkallat rutin undersökning (rutin my ass) mycket koruption i detta landet. Ska vi dricka kaffe var deras så kända slogan, översatt, ge oss lite pengar annars drar vi denna undersökining till flera timmar. Jag sa till min vän som kan deras språk att han skulle fråga om dom verkligen ville dricka kaffe med mig? hahah...I Sverige betyder dricka kaffe med någon typ "att vilja ha sex" hahaha...jag såg mig själv redan bakom Marockanska gardiner (fängelse) tillsammanns med några talibaner...hahaha...bättre att vi betalar och slipper det senariet. Det gjorde vi, och facit av detta? Kör aldrig en BMW i Marocko...så mycket har jag lärt mig av det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar