onsdag 25 december 2013

Italiensk Kroppsspråk

Jag talar italienska, men betyder det att jag vet italienska språket? Tja, det är en bra fråga faktiskt. När du vill lära dig italienska måste du också lära dig att tala med händerna annars är det inte riktig när du talar. Enligt min åsikt hör det till kulturen. Jag kan inte föreställa mig en italienare utan att tala med sina händer. Ärligt talat, ingen kommer att lära dig det i skolan.  

I Italien såg jag att folk från södra Italien talar mycket mer med händerna som folk från norra Italien. Italien hade spanska dominansen i det förflutna och även i Spanien talar man med deras händer lite. Men inte lika mycket som italienarna. Det är säkert!  
Du bör också hålla i minnet att vissa signaler kan betyda olika saker eftersom du har olika dialekter och accenter i Italien. Några av gester är också väldigt oanständigt, men för att det var de första handsignaler som mina vänner från Italien visade mig. Även en del gestik kan betyda något annat i ett annat land så var medveten om det.


Italienska är en mycket rik och färgstarkt språk. Varje gest betyder något och om du förstår det så kan du översätta till ord helt enkelt. Ibland gör jag bara några gester, och jag behöver inte säga något och folk vet exakt vad jag talar om. Att tala utan ord, det är trevligt, inte sant? Men när jag talar med händerna på Svenska tror folk att jag är lite galen, oftast låter jag bli att göra det. Om du vill lära dig italienska språket, måste du också lära dig att prata med händerna, du kommer att älska det.


Lycka till med det.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar