lördag 8 december 2012

December


Snart är det jul och alla ska vara glada. Familjen ska samlas och äta middag tillsammans med sina kära och nära... om det nu är så att man ska ha jul för att man ska må bra, skratta och känna lyckan i sig? Då tycker jag att vi inför en lag som gör att vi har jul varje dag. För om det behövs en anledning för att man ska må bra (vilket man skulle göra varje dag, for the rest of your life), då tycker jag, att från och med idag är det jul varje dag! Det handlar inte om att det behöver ligga snö på marken, eller att det ska vara är en speciell tid på året. Det är för att vi har lärt oss att till vissa högtider måste vi vara glada och kärleksfulla... Konstigt tycker jag...

jul...
påsk...
semester... 
födelsedag...

för att nämna några där vi är ovanligt glada för varandra, ett förprogrammerat fenomen. Samma som att ha sin dagliga livscirkel...stiga upp, jobba, barn, laga mat, stressa, aktiviteter, hem, laga middag, sova... Same same...over and over again. Jag vill inte vara en produkt av en samhället som tvingar mig att vara någon annan än den jag verkligen vill vara. 

Detta system som vi lever i, bromsar oss från att utveckla oss själva... Ger det mening? Frågan är, varför har vi detta livet? Vad handlar det om? Ska vi jobba ihjäl oss eller ska vi försöka att lära känna oss själva och hitta en mening med själva livet? För jag tror inte på att man hittar det på jobbet... Klart vi ska jobba, även jag, men det hade varit nice om man, istället för att spendera det mesta av sin tid på att jobba, hade haft den tiden att spendera på sig själv...

...anyway... god jul till alla där ute!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar