Frågan om livets mening
Att söka ett svar på frågan om livets mening är förknippat med mycket motstånd
och svårigheter, då inte bara i själva det personliga sökandet utan också med frågan
i sig. Frågan "Vad är meningen med livet?" har blivit en kliché, en utnött
fras som i viss mån förlorat sin betydelse. Detta är förstås synd, eftersom frågan
och själva utformningen av svaret är så central i alla människors liv. Med alla våra handlingar och alla val vi gör i livet försöker vi skapa en mening i
vår tillvaro, både för oss själva som personer och för det stora hela. Man kanske
engagerar sig i ett politiskt förbund eller blir medlem i en miljöorganisation för att
få vara med och påverka och göra något som är meningsfullt. Vissa vill kanske inte vara med och påverka världen, utan koncentrerar sig på det
lilla, försöker finna trygghet och glädje i livet. Allt detta handlar dock i grund och botten om samma sak, att skapa mening. Ingen vill
väl uppleva sig själv som betydelselös? Jag tycker att frågan om livets mening är mycket intressant, och då även själva
frågan i sig, varför den finns och varför vi har behov av den. Jag har undersökt
några av de många svar som getts genom tiderna och även försökt fundera ut vad jag
själv tycker och vad som ger mitt liv mening.
När uppstår frågan?
När ett land är fattigt och människorna måste slita varje dag för att
överhuvudtaget få mat på bordet finns det ingen tid och plats för filosofiska
frågeställningar. Det är i sådana tider som Gud ligger närmast till hands. När Sverige för hundrafemtio år sedan var fattigt och i allmänhet bestod av
torparsamhällen var det knappt någon som inte trodde på Gud. Man gick till kyrkan på
söndagarna och fick där veta att "Gud har en mening med allt" och gick sedan
hem och arbetade tills man dog av utslitning eller någon, i dagens samhälle ofarlig,
sjukdom. Utan Gud hade kanske inte dessa människor orkat med sitt dagliga slit. Kyrkan lyckades
med enkla medel skapa en mening med deras eviga arbete. Nöden, misären och fattigdomen
var bara led i Guds fantastiska plan. Fick någon en sjukdom eller dog ung så var det
Guds vilja och det var bara att finna sig i den, för människan har inte förmågan att
förstå storheten i Guds plan. När välståndet sedan ökade och industrialiseringen kom kunde gränserna tänjas och
Gud fick lämna lite plats åt andra tankar och nya förklaringar.
Som bekant så föddes ju filosofin i ett välmående Grekland för ca 2500 år sedan.
I Gunnar Fredrikssons bok "20 Filosofer" får man veta att Aristoteles var son
till en framgångsrik läkare. Hade han varit en slav som tvingats slita för sin husbonde
hade han knappats blivit den störste av antikens filosofer. De största filosofiska inriktningarna och tankegångarna har inte uppstått i några
torparstugor.
Religiös-Icke religiös
Även idag finns förstås människor som tror på Gud och ansluter sig till någon av
de många religiösa inriktningar som finns. I Sverige kan man dock se tecken på att folk
i allmänhet söker en annan livssyn. Kristendomen har tappat sitt grepp om människan:
"Totalt sett struntar fler än hälften av ungdomarna i den kristna undervisningen,
läsningen och samtalen kring livsfrågorna. Trenden befaras fortsätta." Man kan alltså dela in den meningssökande människan i två huvudgrupper: De som
finner en mening i Gud och de som söker en ickereligös mening. Om man tror på Gud behövs inga vidare förklaringar, man lever som tron bjuder och
upptas därmed slutligen i himmelriket. Punkt slut.
Om man inte tror konfronteras man genast med problemet: Vad är det för mening att
leva om man ändå bara ska dö tillslut? Livet tycks en aning ironiskt, man får ca hundra år och sedan läggs man i jorden och
finns inte längre. Då man inte kan förlita sig på att det finns ett liv efter detta
uppstår ett mer påtagligt behov av att skapa mening i det liv man med säkerhet vet att
man har.
Finns det en allmängiltig mening?
Är det möjligt att finna ett svar som tillfredställer alla människor? Det är det
nog inte, det finns alltid någon som inte håller med. Finns det då ett svar som inte accepteras av alla men ändå gäller? Olof Franck hänvisar i sin bok "Etik, moral och mening" till Matteus
evangeliets kapitel 7 vers 12: "Allt vad ni vill att andra människor ska göra er,
det skall ni också göra dem", den s.k. gyllene regeln. Franck hänvisar dock inte
till denna regel ur en religiös synpunkt, utan snarare ur en moralisk sådan.
Ingen kan väl neka till att ett samhälle som bygger på detta skapar störst
möjlighet för alla människor att vara lyckliga och trivas med livet. Dock fortsätter
Franck med att hänvisa till moralfilosofen Torbjörn Tännsjö som har framfört kritik
mot regeln. Tännsjö menar att t.ex. en rasist skulle kunna försvara sina åsikter med
den gyllene regeln genom att påstå att om han själv varit svart så skulle han insett
sitt mindervärde och därmed accepterat en orättvis behandling. Detta får väl ändå anses som en mycket olycklig tolkning och den gyllene regeln
får stå som något av det närmsta man kan komma en allmängiltig mening.
Nihilismen
I skarp kontrast till gudstron står nihilismen, som den finske författaren Juhani
Rekola bl.a. skriver om i boken "Frågan om livets mening". Med den har han
sökt sammanställa och klargöra några olika inriktningars svar på just frågan om
livets mening. Enligt nihilismen och dess främste företrädare Friedrich Nietzsche är Gud död.
Nietzsche menar att vi människor har mördat Gud och följdaktligen själva orsakat
alltings meningslöshet. Utan Gud saknar allt betydelse, det svar och den sanning som
fanns när Gud "levde" är nu borta. Nietzsche sa: "Fruktansvärd är människans tillvaro och helt utan mening." "Nihil" är ett latinskt ord som betyder "intet". Nihilismen menar
att livet inte har någon mening, allt är meningslöst. Det finns dock en mera positiv
inriktning inom nihilismen som menar att även fast allt saknar mening kan människan
själv ge sitt liv mening. Denna inriktning kallas "den tappra nihilismen" och dess främste
företrädare är den franske filosofen Camus. Camus menar att människan måste vakna upp ur vardagens inrutade mönster. När vi
gör det ställs vi inför två valmöjligheter: att begå självmord eller att finna en
ny livsåskådning. Att begå självmord innebär dock endast att man flyr undan problemet, samma sak
gäller för alla religiösa lösningar. "Evighetsperspektiven fördunklar livets
betydelse." Med detta menas att om man tänker sig ett
liv efter detta får sökandet efter en mening i det här livet mindre betydelse. Camus anser sig inte veta vad livets mening är, men han menar att detta uppvaknande
måste ske för att man ska kunna finna ett svar.
Den ryske författaren Dostojevskij visar i sin roman "Onda andar" på de
negativa sidorna av nihilismen. Hans romanperson Verhovenskij strävar efter makt och
förstörelse, han har inga skuldkänslor. Om man inte tror att livet har någon mening ligger det ju nära till hands att
förneka etiska regler som t.ex. den gyllene regeln. Verhovenskij menar att om våra liv och vår planet endast är en lögn och ett spel,
varför ska man då leva?
Humanismen
En långt mer positiv och människovänlig inriktning än nihilismen är humanismen.
Den uppstod under renässansen och var en protest mot medeltidens undertryckande av den
mänskliga naturen. Humanisterna hämtade istället sin inspiration och sina ideal om
mänsklig bildning från antiken, de ville låta själva människan komma till sin rätt i
världen. Även inom humanismen finns olika grenar, varav en är religöst influerad och
förespråkar det gudomliga som finns i människan. Människan underordnas alltså något
gudomligt och återigen stöter man på problemet med det s.k.
"evighetsperspektivet". Andra humanister vänder sig mot denna gudsinfluerade inriktning och förespråkar
människans frihet. Hon kan inte bli självständig om hon underordnar sig en gud.
Gemensamt för alla humanistiska grenar är dock att människan står i centrum. Varje
människa är värdefull och måste ges möjlighet att utveckla sig själv. Enligt humanismen finns det vissa värden som är viktiga för alla människor. Det är
kunskap, upplevelsen av skönhet, lycka glädje och harmoni. Människor emellan ska det
finnas kärlek, vänskap, respekt, hänsyn och tolerans. Man kan säga att humanismen är den inriktning som bäst följer budskapet i den
gyllene regeln. Det behövs frihet och rättvisa för att alla ska kunna ges samma
möjligheter och rättigheter. I boken "Livsåskådningsfrågor och etiska problem" skriver Göran
Bergstrand om humanismens syn på frågan om livets mening: "För en humanist hör
frågan om livets mening samman med förverkligandet av de humanistiska idealen i ens eget
liv och i mänsklighetens liv." Med detta menar Bergstrand att själva andemeningen i humanismen är att utveckla sig
själv utan att glömma bort att kämpa för friheten och rättvisan för alla människor. Man ska se positivt på sin kropp och arbeta för att utveckla sin andliga sida genom
att skaffa sig kunskap och bildning. Man bör också lära sig att ta emot det sköna och
vackra i livet. För att lyckas med detta måste man ta till vara allt som livet har att
erbjuda. Här passar det på senare tid så populära "carpé diem" in, vilket
är latin och betyder "fånga dagen". Vidare bör man också kämpa för kärleken, friheten och rättvisan i världen. Denna
kamp kan innebära vissa offer och även ensamhet, men i den humanistiska kampen är dessa
offer både nödvändiga och meningsfulla.
Naturvetenskapen
Inom naturvetenskapen finns knappast någon plats för religiösa förklaringar. Den
är läran om naturen och lagbundenheten och bygger i grunden på Darwins teorier om det
naturliga urvalet. Hit hör de olika vetenskaperna; kemi, fysik, biologi, astronomi,
geologi (läran om jordskorpan) m.fl.
En naturvetenskapsman arbetar systematiskt och med detaljer för att förklara världen
som den faktiskt är, från mikro till makrokosmos. Följdaktligen finns här ingen plats
för flummiga antaganden om övernaturliga fenomen. Däremot har många vetenskapsmän
arbetat för att ge logiska förklaringar till underliga saker som händer i världen. I "Frågan om livets mening" kan man läsa om den franske filosofen Jacques
Monod som har en mycket negativ åsikt som bygger på biologin. Han menar att biologin är
grunden för alla religioner och filosofiska system, att vi ärvt vår ångest och vårt
behov att finna en mening i livet från våra förfäder. Han vill att människan ska
vakna upp och inse att vi är ensamma och att våra liv helt saknar mening; "Detta
världsallt är dövt för hennes(människans) musik, likgiltigt för hennes
förhoppningar, hennes lidande och hennes brott." Naturvetenskapen i allmänhet förespråkar dock inte denna negativa bild utan lämnar
snarare av oss vid själva frågeställningen. Den visar oss allt som finns, hur det har
uppstått och när det uppstod, men inte varför. Den har inget svar att ge på frågan om
livets mening.
Marxismen
Marxismen är en ideologi vars grundare Karl Marx, precis som nihilisterna och Jacques
Monod, inte trodde att livet har någon egentlig mening. Marx avvisar också religionen
och menar att den bedövar folket och endast är en frukt av människans hopp. Juhani Rekola skriver att Marx menade att det som gav livet mening var framtiden och
kampen för det klasslösa samhället och revolutionen. När den var genomförd tog kampen
för bevarandet av det nya samhället över. Man kan i denna del av den marxistiska läran se stora likheter med den humanistiska,
men det är viktigt att uppmärksamma att Marx satte samhällets väl före den enskilda
människans. Juhani Rekola berättar också om Leszek Kolakowski, en polack som på 50-talet var
anhängare till marxismen, och som menade att vi bör analysera tillvaron och skapa oss en
egen mening med livet. Döden är oundviklig och om man skapar ett meningsfullt liv
minskar rädslan för döden.
Sigmund Freud och Carl Gustav Jung
Sigmund Freud var en österrikisk läkare som blev den s.k. psykoanalysens fader. I
"Frågan om livets mening" kan man läsa att Freud tyckte att alla funderingar
kring meningen med livet är onödiga och endast ett tecken på människans vilja att
sätta sig själv på piedestal. När människan njuter är hon nöjd och utöver det behövs enligt Freud inga andra
förklaringar. Han ansåg t.o.m. att det är ett tecken på ett sjukt sinne att fundera
över meningen med livet. Freud ansåg att människan strävar efter ett tillstånd utan
spänningar; döden. Så därför söker man njutningen i livet tills detta tillstånd,
döden, infinner sig. Freuds lärjunge, Carl Gustav Jung, menade att själva sökandet efter och tron på en
mening med livet är bra för människan och gör hennes tillvaro uthärdlig. Utan denna
tro blir livet fattigt.
Lyckan och Hedonismen
Alla strävar väl på ett eller annat sätt efter att bli lyckliga, känna
tillfredsställelse och glädje i livet. Det är knappast några lyckliga individer som
begår självmord, utan de som av någon anledning inte finner livet värt att leva. Deras
liv känns meningslösa. Man skulle alltså kunna säga att man är lycklig när livet känns meningsfullt och
detta är förvisso sant, men man kan också vara lycklig utan att ha funnit ett svar på
frågan om livets mening. Juhani Rekola skriver om filosofen Immanuel Kant som kritiserade denna uppfattning och
hävdade att det var plikten och att leva efter morallagen som gav livet mening. Enligt
Kant bör man endast söka lycka när det är ens plikt, inte när man längtar efter den. I nära anslutning till lyckoteorin ligger Hedonismen. Det är en riktning inom etiken
som menar att njutningen är målet för allt mänskligt handlande, precis som Freud sa. En uppenbar kritik mot detta är att om alla människor bara ser till sin egen
njutning, hur skulle då världen se ut? Om någon njuter av att misshandla andra
människor, ska denne då inte ta hänsyn till t.ex. den gyllene regeln och andra
moraliska och etiska regler. Om alla helt koncentrerade sig på endast det som bäst
gynnar dem själva, och inte tänker på andra, då skulle alla samhälleliga system rasa
samman. Egoismen är bra till en viss gräns, den måste även innefatta andra människors väl
för att inte bli farlig. Om man inte tolkar hedonismen i ett sådant egoistiskt perspektiv bli den genast mera
tilltalande. Att njuta är förknippat med att vara lycklig, och ingen kan väl neka till att lyckan
är eftersträvansvärd.
Min egen åsikt
Mitt personliga behov av att finna ett svar på frågan om livets mening bottnar i en
stor rädsla för döden. Det är smärtsamt att inse, att verkligen förstå, det
oundvikliga faktum att man en gång ska dö och därmed sluta existera. Visst har jag
alltid vetat att jag en dag ska dö, men det är snarare insikten om själva utslocknandet
som skrämmer mig. Att helt försvinna, att aldrig mer existera.
Dödsångesten är inte lätt att handskas med eftersom det inte finns några säkra
svar. Jag har ibland önskat att jag hade en religiös övertygelse som kunde försäkra mig
om ett liv efter detta, men sanningen är att jag tror att hela gudskonceptet och allt som
har med det att göra endast är människans egen uppfinning. Detta för att kunna känna
sig trygg, för att ha något att förklara det oförklarliga med. Däremot hoppas jag innerst inne att jag har fel, att det finns en fortsättning av
något slag efter livet. Om jag hade haft en religös övertygelse hade det i grunden inte spelat någon roll om
den var sann eller inte. Hade den visat sig osann skulle jag ju ändå inte kunna gräma
mig för detta efter döden. Jag är ju då "utslocknad" och inte medveten om
någonting. Hade den visat sig vara sann hade jag ju gått vidare till nästa liv och
därmed fortsatt min existens. Det är inte sanningshalten i tron som egentligen är det avgörande, utan den tröst
och den övertygelse den ger under själva livet. Men eftersom jag nu inte är troende utan, bortsett från ovanstående, mest ser
negativa sidor som förtryck, krig och kvinnoförnedring i samband med religionen, måste
jag försöka finna andra förklaringar. Efter mycket funderande i ämnet skulle jag vilja påstå att jag är en
Humanist-Hedonist. Jag anser att det är viktigt att utveckla sig själv så mycket som
möjligt genom att skaffa kunskap och erfarenhet. För att i denna process kunna vara
lycklig måste man också njuta av livet och ta tillvara det som är skönt, vackert och
gott. Att som Nietzsche och nihilismen gräva ner sig i pessimism och negativa tankar ser jag
som ytterst meningslöst och onödigt. Om man t.ex. råkar ut för mycket tråkigheter i
livet är det inte svårt att förstå om man ser livet som orättvist, men varför ska
man göra det ända från början? Att kämpa för det som är gott i världen och att tro
att det finns en mening skapar en trygghet och en övertygelse som i sin tur bidrar till
ett meningsfullt liv. Jag hoppas att jag som gammal, om jag har tur och får leva länge, kan se tillbaka på
mitt liv med glädje utan att känna att jag har slösat bort det och inte tagit tillvara
vad som erbjudits mig.
Avslutning
Det är i viss mån själva sökandet efter livets mening som är viktigt, eftersom
det är i stort sett omöjligt att finna ett säkert svar. Människor är ingen enhetlig grupp utan en mängd individer med både likheter och
olikheter, och alla måste söka sina egna svar på etiska frågor som denna om livets
mening. Men det blir förstås lättare om man kan ta hjälp av människor som funderat
på dessa frågor tidigare och kommit fram till olika lösningar. Det hela är också beroende av om man är troende eller inte, eftersom de olika
"sidorna" har helt olika uppfattningar om världens och människans skapelse och
deras eventuella uppgifter. Man kan välja att tro att livet inte har någon mening, som nihilisterna. Man kan
också välja att sätta människan i centrum, som humanisterna, eller se hela samhället
som viktigast, som marxisterna. Det hela handlar om att ta ställning och att ta ansvar
för sin egen lycka och välgång. Kanske är det så att den är lyckligast som inte funderar så mycket utan bara tar
dagen som den kommer, men jag tycker inte att denna inställning innebär att man tar vara
på livet. Jag tror att man får ett rikare liv om man ifågasätter och försöker finna
svar. Om man sedan finner några eller inte är en annan sak.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar