söndag 26 augusti 2012

The Sopranos Kokobok

"till alla vara mödrar vad de än lagar för mat" 

Jag är uppväxt på köksbordet, mat har alltid spelat en centralt roll i mitt liv. En matbord utan bröd, är ingen matbord för mig. Matlagning är en av många stora passioner som jag har, att få tillaga något fint som jag sen kan dela och njuta med min familj, är en som ett "amen" i kyrkan. Jag blir förbluffat första gången jag kom in i en skandinavisk delikatess butik. Efter att ha observerat en del personer som tycker att detta är fantastiskt gott och annorlunda att kunna handla varor som är importerade ifrån Italien, "la dolce vitas land". Att höra folk säga, att till helgen ska vi ha lite bättre mat och njuta. Njuta? Jag njuter värja dag av god mat. Det är nämligen så att det du köper i en delikatessbutik och anser att vara lyxmat, är för mig ingen lyx men mitt vardagsmat. För det du köper i en delikatess butik i Sverige, köper jag på supermarket i Italien, precis samma produkt. Och när jag tycker att potatismos och korv med senap är underbart, skrattar folk åt mig. Intressant, även om vi kommer ifrån 2 olika kulturer så har vi ändå något gemensam, smaklökar. 

Sopranos Kokobok är inte vilken kokbok som helst, nej, det är en gåva ifrån själva Maffian. Kärleken går igenom magen, så har det varit för flera tusan år och även i dag. Man ska aldrig träffa viktiga beslut på tom mage. Maffian visste om detta, först skulle alla gemensam njuta och äta sig mät innan man...ni vet...började jobba. Denna boken ger tillgång till en samling av fantastiska recept och insider information över hur det en gång var i "bella Italia" och vilka traditioner Soprano´s familjen hade vid matbordet. 

Denna boken är ett måste i allas kök.

VIVA ITALIA

Vi har ett italienskt ordspråk som säger: 

"Che cucina insieme, resta unita" -"Who cooks together, stays together"

2 kommentarer:

  1. Blir tagen av din historia lika mycket som jag blir av den italienska kulturen och det stenungsbakade brödet.Det är synd att inte den Italienska delikatessen är lite mer av den svenska vardagagen.Man kanske borde gå med i Sopranos familjen...

    SvaraRadera
  2. Hej
    Jag tror på att mycket beror på kulturarvet, i Italien fyller matbordet inte bare en funktion i form av att äta mat tillsammans, men lika så viktig blir det en ”meetingpoint” för den sociala aspekten. Att kunna prata med varandra om vind och väder. Här har man familjen samlat och är en enhet,prata, skratta,dela information med varandra, bara vara osv…

    I dagsläget är det så att vi stressar alls för mycket på vardagen och inte tar oss den tid som vi behöver när vi behöver den. Vi äter samtidigt som vi tittar på TV, surfar på nätet eller jobbar samtidigt vidare på jobbet. Klart att kroppen och hjärnan inte hänger med i längden, ta det lugnt!

    Finns en bok som jag rekommendera som heter ”lev livet långsam”. I dag lever vi i ett samhälle där vi använder ordet ”fast life” var inte dum och slita när dig,du vet att det inte är lönt i längden.

    SvaraRadera